تزریق اپیدورال کمر چگونه انجام می شود؟

کمر درد به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات سیستم اسکلتی بدن انسان که در هر سن و جنسی رخ می‌دهد شناخته می‌شود. انواع کمردرد می‌توانند سبب بروز اختلال در عملکرد فرد شده و مشکلات زیاد را برای وی به همراه داشته باشند. سبک زندگی غلط، کم تحرکی و چاقی عواملی هستند که سبب افزایش شیوع انواع کمر درد حتی در افراد جوان و گاهاً کودکان نیز شده‌اند. تزریق اپیدورال روش رایج و نوینی است که در آن ماده استروئیدی به همراه ماده بی حس کننده به ناحیه اپیدورال نخاع که بیرونی ترین لایه حفاظتی طناب نخاعی است، جهت درمان و کاهش کمر درد ، تزریق می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

داروهایی که در فضای اپیدورال تزریق می‌شود، شامل کورتیکواستروئید (برای مثال تریامسینولون، متیل پردنیزولون و دگرامتازون) و داروهای بی‌حسی (مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین) می‌شود. تزریق کورتیکواستروئید التهاب را کاهش می‌دهد و چنانچه دارو مستقیماً در ناحیه‌ی دردناک تزریق شود، به تسکین درد نیز کمک خواهد کرد. درد بعد از تزریق اپیدورال تسکین پیدا می‌کند و بیمار در این مدت می‌تواند وضعیت ستون فقرات را با انجام دادن طب فیزیکی و ورزش درمانی بهبود دهد.

کاربرد تزریق اپیدورال کمر

تزریق اپیدورال یک گزینه درمانی رایج برای انواع کمر درد و پا درد است. این تزریق برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت غیرجراحی درد سیاتیک و کمر درد محسوب می‌شود. این تزریق، تزریق اپیدورال نامیده می‌شود؛ زیرا شامل تزریق یک بی‌حس کننده موضعی و یک دارو به طور مستقیم به فضای اپیدورال است، که طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی را احاطه کرده است. تزریق اپیدورال باعث تسکین موقت یا پایدار درد یا التهاب در ستون فقرات یا اندام‌ها (بازوها و پاها) می‌شود. اکثر پزشکان موافق هستند که تزریق اپیدورال می‌تواند در طول دوره حاد کمر درد و یا پا درد مفید باشد. هنگامی که تزریق در فضای اپیدورال کمری انجام می‌شود، ممکن است مزایای زیر را داشته باشد:

  1. کاهش درد و التهاب عصبی: داروها، تولید مواد شیمیایی التهابی و حساسیت رشته‌های عصبی به درد را کاهش می‌دهند و نیز سیگنال‌های درد کمتری تولید می‌کنند.
  2. مصرف داروهای خوراکی محدود می‌شود: تسکین درد ناشی از این تزریق‌ها ممکن است به محدود کردن یا رفع نیاز به داروهای خوراکی کمک کند که برخی از آنها می‌توانند در صورت مصرف طولانی مدت عوارض جانبی داشته باشند.
  3. تسهیل انجام فیزیوتراپی: این تزریق ممکن است تسکین درد کافی را برای بیمار فراهم کند تا بتواند با برنامه فیزیوتراپی توانبخشی پیشرفت کند.
  4. جراحی را به تعویق می‌اندازد: تسکین درد ناشی از تزریق اپیدورال کمری ممکن است به تعویق جراحی کمک کند و اگر فیزیوتراپی مؤثر باشد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی را برطرف کند.

مزیای تزریق اپیدورال کمر

عکس تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال کمر چگونه انجام می شود؟

ممکن است از شما خواسته شود که لباس اتاق عمل (گان) را بپوشید. وقتی تیم عمل آماده شروع شد، پزشک از شما می خواهد که روی یک میز مخصوص دراز بکشید. ممکن است شما را روی شکم یا پهلو قرار دهند. پزشک معمولاً قبل از انجام تزریق، یک کانول (لوله ظریف) را در پشت دست شما قرار می دهد. این کار برای زمانی است که در حین عمل نیاز به دارو داشته باشید. سپس با استفاده از محلول ضد عفونی کننده، ناحیه پشت شما که در آن تزریق انجام می شود را به دقت تمیز و آماده می کنند. پزشک یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه مورد نظر تزریق می کند که ممکن است کمی سوزش داشته باشد. وی با استفاده از تصاویر اشعه ایکس فوری (فلوروسکوپی) سوزن اپیدورال را درست به ناحیه هدف در پشت شما هدایت می کند.

معمولاً نوعی رنگ به نام کنتراست را نیز تزریق می کنند تا قرار گرفتن سوزن در موقعیت مناسب خود را بررسی کنند. هنگامی که سوزن در موقعیت خود قرار گرفت، پزشک به آرامی دارو را به فضای اپیدورال اطراف نخاع شما تزریق می کند. ممکن است هنگام تزریق احساس فشار کنید؛ اما نباید دردناک باشد. تزریق اپیدورال فقط چند دقیقه طول می کشد؛ اما ممکن است تصویربرداری مانند اشعه ایکس بیشتر طول بکشد. ممکن است حدود 30 دقیقه طول بکشد تا این پروسه کامل شود.

مراقبتهای بعد از تزریق اپیدورال

پزشک یا پرستاران شما را پس از عمل به اتاق ریکاوری خواهند برد. کادر پرستاری شما را برای مدت کوتاهی قبل از اینکه بتوانید بیمارستان را ترک کنید، تحت نظر خواهند داشت. گاهی اوقات، از شما می خواهند که حدود 30 دقیقه یا بیشتر کاملاً دراز بکشید. ممکن است فشار خون یا نبض شما را بررسی کنند و از شما بپرسند که آیا عوارض جانبی دارید یا خیر. پرسنل پرستاری که از شما مراقبت می کنند اطمینان حاصل می کنند که احساس آمادگی می کنید و می توانید بایستید. معمولاً می‌توانید ظرف چند ساعت پس از تزریق و گاهی خیلی زودتر به خانه بروید. ممکن است چندین روز طول بکشد تا تأثیرات تزریق احساس شود. در حقیقت، برخی افراد در ابتدا متوجه می شوند که دردشان بدتر می شود. این حالت باید ظرف چند روز برطرف شود. سعی کنید تا جایی که می توانید فعال باشید و با بهبود درد می توانید به تدریج میزان فعالیت خود را افزایش دهید.

مدت زمان تاثیر تزریق اپیدورال

در صورتی که تزریق اپیدورال با بی‌حسی انجام شده باشد، 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا بی‌حسی اثر کند و دیگر دردی احساس نکنید. تزریقات اپیدورال بین 2 روز تا 1 هفته اثر می‌کنند و تسکین درد تا چند روز یا حتی چند ماه ادامه دارد.

تزریق اپیدورال برای چه افرادی مناسب نیست؟

تزریق اپیدورال برای بیماران دچار عفونت یا مشکلات خونریزی دهنده توصیه نمی‌شود. تزریق استروئید قند خون بیماران دیابتی را اندکی افزایش می‌دهد. همچنین تزریق اپیدورال فشار خون و فشار چشم بیماران مبتلا به آب سیاه (گلوکوم) را موقتاً بالا می‌برد. چنانچه این شرایط را دارید، درباره مناسب بودن تزریق با پزشک معالجتان مشورت کنید. اگر فکر می‌کنید باردار هستید، موضوع را با پزشک در میان بگذارید؛ چون ممکن است فلوئوروسکوپی برای بیمار مضر باشد.

عوارض تزریق اپیدورال در کمر

درد ناشی از تزریق بسیار ناچیز است. از عوارض جانبی آن می توان به سردرد نخاعی ناشی از سوراخ شدن سخت شامه، عفونت، خونریزی، حساسیت و … اشاره کرد. بی حسی یا ضعف عضلانی ملایم دست یا پا معمولاً بعد از 8 ساعت برطرف می شود. بیمارانی که عارضه هایی مانند دیابت، روماتیسم و بیماری های قلبی دارند یا اینکه نمی توانند مصرف داروهای ضد انعقاد را حتی برای مدتی کوتاه قطع کنند، باید برای ارزیابی خطر تزریق استروئید با پزشک معالج مشورت نمایند.

هزینه تزریق اپیدورال کمر

هزینه تزریق به نوع داروهای مورد استفاده برای تزریق، مقدار دارو، تعداد تزریق، بیحسی مورد استفاده، هزینه تصویربرداری، موقعیت و دستمزد پزشک، بستگی دارد. بیمه درمانی، تزریق اپیدورال کمر را تا زمانی که لازم است، پوشش می‌دهد.

برای آنکه از بهترین روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی آگاه شوید؛ روی لینک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :هراتی [ 1402-08-07 ]
سلام،من مدتی بود کمردرد داشتم به دکتر مراجعه کردم ، بهم گفت برم عکس برداری و MRI، بعد دکتر گفت که گرفتگی کانال نخاع شدید دارم وباید جراحی بشم، راه های درمان دیگه ای هم وجود داره؟! ممنون میشم راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11