فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی برای تقویت عضلات صورت

فلج بلز یا فلج صورت، یک بیماری موقت است که موجب از کار افتادن یا ضعف شدید ماهیچه‌های صورت در یک یا دو طرف می‌شود. در اغلب موارد فلج بل که در عرض چند ساعت ایجاد شده، بدون درمان پس از گذشت چند هفته یا چند ماه برطرف خواهد شد. علت اصلی فلج بل به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما متخصصان بر این باورند که تحریک و فشردگی عصب هفتم جمجمه به‌ دلیل التهاب می‌تواند منجر به این وضعیت شود. این عصب وظیفه کنترل ماهیچه‌های صورت را برعهده دارد که در صورت از بین رفتن این توانایی، ظاهری آویزان در صورت فرد مشاهده می‌شود. این افراد در ناحیه صورت یا فک دچار ضعف و ناتوانی شده و نمی توانند آن را حرکت بدهند. در نتیجه برای تحریک عضلات صورت و فک و به منظور حرکت دادن این نواحی می توانند از فیزیوتراپی فک و صورت و روش های مختلف آن استفاده کنند. تقویت عصب صورت از طریق فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی صورت در دو جهت درمانی و زیبایی کاربرد دارد. این روش درمانی به درمان عارضه های ایجاد شده در ناحیه فک، صورت و گیج گاه می پردازد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت فلج صورت

این بیماری هنگامی رخ می دهد که عصب هفتم مغزی ملتهب می شود و یا تحت فشار قرار می گیرد و به ضعف یا فلج صورت منجر می شود. علت اصلی این آسیب ناشناخته است؛ اما بسیاری از محققان پزشکی بر این باورند که به احتمال زیاد یک عفونت ویروسی سبب آغاز این فرایند می شود. ویروس ها و باکتری هایی که به ایجاد فلج بل ارتباط داده شده اند شامل موارد زیر هستند :

ریسک فاکتور های فلج صورت

این بیماری مردان و زنان را به یک نسبت درگیر می کند؛ اما در بعضی افراد که موارد زیر را دارند بیشتر دیده شده است:

مزایای تقویت عصب صورت

فیزیوتراپی و توانبخشی فک و صورت موجب بهبود عارضه ها و مشکلات موجود در نواحی مختلف صورت، عضلات صورت و مفصل فک می شود و تأثیرات زیادی بر روی صورت و فک فرد می گذارد. این روش توانبخشی و درمانی با استفاده از تکنیک های متفاوت و نوینی انجام می گیرد.

روش های فیزیوتراپی فک و صورت غیرتهاجمی و بدون عارضه خطرناک بوده و کاملاً ایمن است.

هزینه فیزیوتراپی فک و صورت نسبت به دیگر درمان های تهاجمی کم تر و مناسب تر است.

تقویت عصب صورت

فیزیوتراپی برای تقویت عضلات صورت

فیزیوتراپی صورت می تواند درمانی مؤثر برای فلج بل باشد، یعنی وضعیتی که باعث ضعف یا فلج موقت ماهیچه های یک طرف صورت می شود. هدف فیزیوتراپی صورت در منزل بهبود عملکرد عضلات و جلوگیری از عوارض طولانی مدت مانند انقباض یا عدم تقارن دائمی صورت است. در ادامه برخی از تکنیک های رایج مورد استفاده در فیزیوتراپی صورت برای فلج بل ذکر شده است:

حرکات اصلاحی برای تقویت عضلات صورت

قبل از شروع ورزش‌های صورت باید حتماً عضلات صورت خود را گرم و تحریک نمایید. برای این که بتوانید این حرکات را به‌صورت دقیق‌تر انجام دهید بهتر است روبه‌روی آینه بنشینید تا بتوانید به طور کامل صورت خود را ببینید و حرکات آن را مشاهده کنید.

قدم اول: سعی کنید به‌ آرامی تمامی قسمت‌های صورت خود را حرکت دهید.

قدم دوم: به کمک انگشتان سعی کنید ابروهای خود را بالا ببرید. در این حالت یک ابرو بالاتر از ابروی دیگر قرار می‌گیرد. سعی کنید به قسمتی که پایین افتاده فشار زیادی وارد نکنید.

قدم سوم: به کمک انگشتان قسمت‌های مختلف صورتتان مانند پیشانی، بینی، گونه و دهان را ماساژ دهید.

بعد از گرم‌ کردن می‌توانید ورزش این نواحی را شروع کنید. این قسمت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ چرا که هرگونه سفتی یا ضعف در این ماهیچه‌ها می‌تواند بر روی قدرت کل صورت در دوران بهبودی اثر بگذارد.

قدم اول: با استفاده از انگشتان سعی کنید در عین‌ حال که بینی خود را چین می‌اندازید پوست کنار آن را به سمت بالا بکشید.

قدم دوم: سعی کنید صورت خود را جمع کرده و در هم بکشید. به‌ خصوص نواحی اطراف بینی و گونه‌ها

قدم سوم: سوراخ‌های بینی خود را بازکرده و سعی کنید از طریق بینی چند نفس عمیق بکشید. می‌توانید قسمتی از بینی که آسیب‌ ندیده است را بپوشانید تا عضله آسیب‌ دیده بیشتر کار کند.

قدم چهارم: گونه‌های خود را باد کرده و سپس هوا را به‌ آرامی بیرون دهید. این حرکت را 10 بار تکرار نمایید.

ناحیه بعدی که می‌توانید بر روی آن کار کنید دهان می‌باشد که شامل لب‌ها و زبان می‌شود. خوردن و آشامیدن برای اکثر افراد مبتلا به فلج بلز مشکل است؛ چرا که میزان حرکت عضلات محدود می‌باشد. علاوه بر این برخی از افراد کنترل بزاق و آب‌ دهان خود را نیز از دست می‌دهند که این می‌تواند باعث بروز استرس در آنها شود. این ورزش‌ها به افراد مبتلا به فلج بلز کمک می‌کند تا کنترل حرکات دهان خود را به دست آورند. می‌توانید هر یک از این حرکات را 4 بار در روز و هر بار برای 30 مرتبه تکرار نمایید.

قدم اول: دهان خود را باز کنید، به‌ گونه‌ای که انگار می‌خواهید بخندید سپس دوباره آن را ببندید. سپس برعکس عمل کرده و سعی کنید اخم نمایید.

قدم دوم: به‌آرامی لب‌های خود را جمع کرده و دوباره رها کنید.

قدم سوم: سعی کنید هر گوشه از لب‌ها را به‌ صورت تکی بالا ببرید. می‌توانید برای بالا بردن سمت آسیب‌ دیده لب از انگشتان خود استفاده کنید.

قدم چهارم: زبان خود را بیرون آورده و به سمت پایین و رو به چانه بکشید.

افراد مبتلا به فلج بلز به‌ سختی می‌توانند چشم آسیب‌ دیده خود را ببندند که این باعث می‌شود نتوانند درست بخوابند. این تمرینات صورت کمک می‌کنند تا کنترل عضلات اطراف چشم را به دست آورید.

قدم اول: سعی کنید ابروهای خود را بالا و پایین ببرید. می‌توانید برای بالا بردن ابرو سمت آسیب‌ دیده از انگشت استفاده کنید.

قدم دوم: به پایین نگاه کنید و چشمانتان را ببندید. در عین‌ حال پلک و اطراف ابروهایتان را ماساژ دهید.

قدم سوم: چشمان خود را به طور کامل باز کرده و سپس به‌ آرامی ببندید.

عوارض فیزیوتراپی صورت

فیزیوتراپی صورت به طور کلی یک درمان بی خطر است؛ اما می تواند عوارض جانبی بالقوه ای نیز داشته باشد.

قبل از شروع فیزیوتراپی صورت حتماً هرگونه بیماری یا مشکل قبلی خود را به فیزیوتراپ اطلاع دهید.

هزینه فیزیوتراپی فلج صورت

محاسبه هزینه فیزیوتراپی به عواملی بستگی دارد:

برای آشنایی با تزریق مفصلی زانو و کاربردهای آن ، روی لینک کلیک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :مهشید [ 1402-08-07 ]
خانومم ۷روزه سمت چپ صورتش فلج شده پیش دکتر چشم دکتر گوش حلق و بینی و مغز و اعصاب رفتیم میگن عفونت ویروسی هستش ۲تا دارو دادن یکی ضد ویروسه یکیشم روزی یه دونس ولی تا الان هیچ بهبودی حاصل نشده خیلی ناراحتم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
درمان انواع اسکولیوزدرمان انواع اسکولیوز
تاریخ انتشار : 1402-05-11