درمان بدون جراحی سندروم گیر افتادگی عصب دست

عصب اولنار یکی از اعصاب اصلی بازو و بخشی از سیستم عصبی شبکه بازویی است. عصب اولنار که نام خود را از محل آن که در نزدیکی استخوان اولنا است (استخوانی در ساعد در کنار انگشت کوچک) می گیرد، از گردن شروع می شود و از طریق شانه به بازو، مچ دست و انگشتان می رسد. عصب اولنار، حس عصبی ساعد و انگشت چهارم و پنجم دست را فراهم می کند. این عصب همچنین عضلات فلکسور دست را تحریک کرده و باعث خم شدن و حرکت دست می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

گیر افتادن عصب اولنار دومین درد گرفتگی عصبی رایج است که در بالاتنه رخ می دهد و مربوط می شود به عصبی که از بازو در سمت خارج دست به انگشتان دست می رسد. عصب اولنار تمام طول بازو را در بر می گیرد، بنابراین در امتداد عصب چندین نقطه وجود دارد که می توانند فشرده یا تحریک شوند. فشرده یا تحریک شدن عصب اولنار با عنوان گیر افتادن عصب اولنار شناخته می شود. این آسیب اغلب در آرنج یا نزدیک آن، به ویژه در قسمت داخلی آرنج اتفاق می افتد که به عنوان سندرم تونل کابیتال شناخته می شود.

این آسیب به طور غیرمعمول تر در مچ دست یا نزدیک آن رخ می دهد. این دو ناحیه، رایج ترین قسمت هایی هستند که عصب اولنار درگیر می شود؛ اما ممکن است در هر جایی بین مچ دست و آرنج، در ساعد، یا بین آرنج و شانه اتفاق بیفتد. این آسیب معمولاً جدی نیست؛ اما اگر سریع درمان نشود، عواقب دائمی از جمله فلج و از دست دادن احساس در دست یا بازوی آسیب دیده را به دنبال خواهد داشت.

اکثر افراد مبتلا با مراجعه به موقع و تشخیص صحیح و انجام درمان مناسب توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی بهبودی کامل می یابند. درمان گیر افتادگی عصب با کاهش تأثیرات و علائم و جلوگیری از تشدید عارضه انجام می‌شـود. روش‌های مختلفی جهت درمان گیر افتادگی عصب وجود دارند و جهت دستیابی به بهترین نتیجه درمانی ممکن است به استفاده از چند روش نیاز باشد.

علت گیر افتادگی عصب اولنار

فعالیت هایی که باعث کشش عصب اولنار در آرنج شده یا فشار زیادی به آرنج وارد می کنند، می توانند منجر به سندرم تونل کوبیتال شوند. برای مثال خوابیدن با آرنج خمیده برای مدت طولانی باعث ایجاد یا بدتر شدن علائم گیر افتادگی عصب اولنار می شود. کیست های گانگلیونی، کیسه های غیر سرطانی پر از مایع هستند که در نزدیکی مفصل مچ دست ایجاد می شوند. این کیست ها علت 40 درصد از موارد سندرم کانال گویان هستند.45 درصد دیگر از تشخیص‌های سندرم کانال گویان بدون هیچ دلیل مشخصی (ایدیوپاتیک) رخ می‌دهند. به طور معمول، کیست ها بر روی عصب اولنار در آرنج فشار وارد می کنند. سایر علل گیر افتادن و آسیب عصب اولنار عبارتند از:

عوامل خطرزای گیر افتادگی عصب اولنار

مردان بیشتر از زنان دچار گیر افتادگی عصب اولنار می شوند. افرادی که کارها یا فعالیت هایشان نیاز به فشار یا کشش زیاد آرنج یا مچ دست دارد، بیشتر در معرض خطر هستند، مانند:

عکس عصب اولنار

علائم گیر افتادگی عصب دست

برخی از علائم گیر افتادگی عصب اولنار ممکن است در آرنج رخ دهد، خصوصاً اگر منشأ مشکل، آرنج باشد. با این حال، اغلب علائم این عارضه، در دست و انگشتان دست رخ می دهد. بسیاری از علائم زمانی بروز پیدا می کند که آرنج خم شده است. علائم گیر افتادگی عصب اولنار شامل موارد زیر است:

اینستاگرام دکتر علی فرخانی

تشخیص گیر فتادگی عصب اولنار

اگر فردی مشکوک به سندرم تونل اولنار است باید به پزشک مراجعه کند. پزشک سؤالاتی درباره سوابق پزشکی و فعالیت های روزانه و همچنین آسیب های قبلی که ممکن است باعث ایجاد سندرم تونل اولنار شده باشند خواهد پرسید. سپس پزشک، آرنج، مچ دست و دست را معاینه کرده و گاهی برای تشخیص محل مشکل بر روی نقاط خاصی از عصب اولنار ضربه می زند. همچنین آزمایشات تصویربرداری دیگری مانند موارد زیر تجویز خواهد شد:

درمان بدون جراحی سندروم گیر افتادگی عصب اولنار

تا زمانی که فشرده سازی عصب شما باعث از بین رفتن عضلات زیادی نشده باشد، به احتمال زیاد پزشک شما ابتدا درمان غیر جراحی را توصیه می‌کند.

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به تسکین و کاهش علائم خود در خانه انجام دهید. از فعالیت‌هایی که شما را ملزم به خم نگه داشتن بازو برای مدت طولانی می‌کند، خودداری کنید. اگر مرتباً از رایانه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که صندلی شما خیلی پایین نیست. آرنج خود را بر روی کناره‌های صندلی قرار ندهید. از تکیه دادن به آرنج یا فشار آوردن به قسمت داخلی بازو خودداری کنید. به عنوان مثال، در حالی که بازوی خود را روی پنجره قرار داده‌اید رانندگی نکنید. شب هنگام خواب آرنج خود را صاف نگه دارید. این کار را می‌توانید با پیچیدن یک حوله به دور آرنج خود در حالت صاف یا با گذاشتن یک پد پشت آرنج انجام دهید.

اگر علائم شما تازه شروع شده باشد، پزشک ممکن است داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای کاهش تورم در اطراف عصب توصیه کند. اگرچه استروئیدها، مانند کورتیزون، داروهای ضد التهابی بسیار موثری هستند؛ اما از تزریق استروئید معمولاً استفاده نمی‌شود؛ زیرا خطر آسیب به عصب وجود دارد.

صفحه نوبت دهی دکتر علی فرخانی

بسیاری از موارد سندرم تونل آرنج خفیف تا متوسط بدون جراحی قابل درمان است. فیزیوتراپیست فعالیت‌هایی را که علائم شما را به وجود می‌آورند تعیین می‌کند. توصیه‌های این مرحله این است که برای مدتی از انجام آن فعالیت‌ها خودداری کنید. به یاد داشته باشید، عصب تحریک شده و گاهی متورم است. در صورت کاهش تحریک و تورم، علائم باید برطرف شوند.

در موارد پیشرفته‌تر، فیزیوتراپیست فعالیت شما را اصلاح می‌کند و ممکن است استفاده از آتل برای برداشتن فشار از روی عصب را به شما توصیه کند. برنامه‌های مدیریت فیزیوتراپی شامل:

پیشگیری از سندروم گیر افتادگی عصب اولنار

  1. استفاده از روش های ارگونومیک در محل کار و منزل
  2. اجتناب از انجام حرکات مکرر و تکراری
  3. اجتناب از انجام حرکاتی که باعث ایجاد درد می‌شوند.
  4. کشش قسمت آسیب دیده
  5. درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا روماتیسم مفصلی

آیا می‌دانید عمل جراحی دیسک کمر با لیزر چیست و در چه شرایطی انجام می‌شود. برای آگاهی از آن کلیک کنید.



درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
نظرات کاربران درباره این مطلب :شیده [ 1402-08-08 ]
سلام خسته نباشید من زمان عصبانیت شانه و دست سمت راستم خیلی درد میگیره که حتی حرکت هم نمیتونم بدمش دلیلش رو بهم بگین ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان
5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست5 علت اصلی کج شدن انگشتان دست
تاریخ انتشار : 1402-11-30