آرتریت انگشتان دست؛ علل، علائم و روشهای درمان

انگشتان دست یکی از حیاتی‌ ترین اعضای بدن ما هستند که قطعا بدون کمک آنها، قادر به انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه نخواهیم بود. دست و مچ دست دارای چند مفصل کوچک هستند که با یکدیگر همکاری میکنند تا موجب حرکت شوند. انگشتان دست نیز مانند سایر اعضای بدن ممکن است دچار عارضه شوند یکی ازاین عارضه ها استئوآرتریت انگشتان دست می باشد که هنگام درگیری مفاصل توسط آرتریت ممکن است در انجام فعالیت های روزمره زندگی دچار مشکل شوید و همچنین با عدم درمان و بررسی های لازم استخوان های تشکیل دهنده مفصل شکل طبیعی خود را از دست می دهند و ممکن است باعث درد و محدودیت حرکتی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

استئوآرتریت انگشتان دست

التهاب استخوانی مفصلی یا ورم مفاصل پیری که به آن استئوآرتریت انگشتان دست می گویند؛ به شرایطی گفته می شود که در آن غضروف بالشتکی که سطوح استخوانی مفاصل را می‌پوشاند شروع به ساییدگی می کند. این عارضه ممکن است ناشی از پارگی و ساییدگی در مفصل باشد یا پس از آسیب به مفصل به وجود آید. سه محل از دست بیشتر درگیر عارضه استئوآرتیریت میشوند.
جایی که شست و مچ دست به هم می رسند(قاعده شست)، بخش انتهایی مفصل نزدیک به نوک انگشت، در مفصل میانی انگشت و همچنین اغلب در مچ دست هم ایجاد می شود.

علائم آرتریت انگشتان دست

استئوآرتریت انگشتان دست

علت التهاب استخوانی مفصلی انگشتان دست

ورزش آرتریت انگشتان دست

در صورتی که مفاصل انگشتان دست شما دچار التهاب و سفتی مفاصل آرتروزیک شده‌اند و از درد رنج می ‌برید، باید بدانید که تمرینات دست و انگشتان می‌تواند به تقویت آنها، افزایش دامنه حرکت و کاهش درد کمک کند. در ادامه چند نمونه از تمرینات تاثیرگذار در بهبود آرتریت را معرفی می کنیم :

درمان ورم مفصل انگشت دست

1- درمان غیر جراحی ورم مفصل انگشت دست :

با توجه به شدت ورم مفاصل و تشخیص انواع گسترده‌ای از درمان های غیر جراحی برای کاهش درد و بهبود مهارت وجود دارد. درمان‌های رایج غیر جراحی عبارت‌ انداز:

یکی از بهترین درمان ها که در بسیاری از بیماران تاثلرگذار است تمرینات دست می می باشد. در این روش متخصص کاردرمانی با آموزش تمریناتی می تواند موجب تقویت مفاصل مچ دست و انگشتان، بهبود مهارت دست و محافظت از مفاصل در برابر تحلیل رفتن بیشتر می شوند.

آتل ها انواع مختلفی داشته و برای تثبیت و حمایت مفصل دست کاربرد دارد همچنین برای مفاصل کوچک و بزرگ دست می توان استفاده کرد.

با ایتفاده از دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای ضد درد موضعی و خوراکی می توانید به طور موقت درد ناشی از آرتروز انگشتان دست را کاهش دهید.
این دارو ها شامل استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند.

یکی دیگر از درمان های ورم مفاصل تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست می باشد که ممکن است در درمان استئوآرتریت مفید. باشداین روش گاهی اوقات برای کاهش درد دست ناشی از آرتروز توصیه می شود.

برخی از مکمل ها در روند درمان ورم مفصل انگشت بسیار موثر هستند که شامل مکمل زردچوبه، زنجبیل، اسیدهای چرب امگا 3، گلوکزامین و سولفات کندرویتین هستند.

2- درمان جراحی ورم مفصل انگشت دست :

در مواقعی که دیگر درمان های غیر جراحی موثر واقع نشوند، گزینه درمانی جراحی می‌تواند به چندین روش مختلف مورد استفاده قرار گیرد و مفید باشد.

خشک کردن مفصل یا فیوژن (Fusion) یا آرترودز (Arthrodesis) به این صورت می باشد که جراح با اتصال دو استخوان تشکیل دهنده مفصل به یک دیگر، حرکت مفصل را به طورکامل از بین می برد و در نتیجه درد بیمارهم از بین می رود .
عمل جراحی خشک کردن مفصل بیشتردر افراد جوان و فعال به کار برده می شود که نیاز دارند تا فعالیت های سنگینی را با دست خود انجام دهند .

ممکن است جراح ازعمل جراحی تعویض مفصل یا آرتروپلاستی (Arthroplasty) دردرمان آرتریت مفاصل انگشتان دست استفاده کند . در این روش مفصلی که باعث درد می‌شود برداشته می شود و به جای آن ایمپلنت مفصلی قرار می ‌گیرد. ایمپلنت می‌تواند به شما اجازه دهد حرکت و عملکرد مفصل را بدون درد حفظ کنید. کاربرد این نوع جراحی بیشتر برای افراد مسن می باشد. دراین افراد فرد فقط به حرکت مفصل نیاز دارد و فشار زیادی به مفاصل خود وارد نمی کند پس به پایداری زیادی درمفصل احتیاج ندارد.

جراح در نوعی از بازسازی مفصل که به آن Excisional arthroplasty میگویند با خارج کردن سطوح خراب شده غضروفی از دو سر استخوان و قرار دادن بافت نرمی مانند قسمتی از یک تاندون این روش را انجام می دهند.
این عمل جراحی موجب میشود حرکات مفصل حفظ شده و درد آن هم تا حدود زیادی از بین برود.

آیا می توان از ورم مفاصل پیری پیشگیری کرد؟

با رعایت چند عادت سالم می‌توانید به کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل دردناک با افزایش سن کمک کنید.



نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی در اصفهان